GEARS.GIF (9873 bytes)Winter stallings tips, zoals we ze zelf gebruiken bij Delva Bikes
Tips voor winterstalling en door rijders

 

Rollastand : Gemakkelijk uw ketting smeren - wiel reinigen, zonder moeite, gewoon erop duwen en draaien maar

>>>>>See it on video 1 >>>>video 2

Tot 185 KG (750 cc motorfietsen) 30 € ----------------boven de 185 kg : 40 €

 

 

 

 

Winterstalling.

Reinigen:

Reinig de machine van kop tot teen en van voor naar achter.
Blink alle plastieken en metalen onderdelen op
Gebruik siliconenspray op de rubberdelen.
Zorg dat je elk plekje bekeken hebt en verwijder al het vuil.
Gelijk welk soort vuil het is, het bevat stoffen die roestvorming in de hand werken.
Banden:
Zet de banden op de vereiste spanning
Zet de motor op de middenbok zodat de banden minimaal belast worden. Idealer zijn BEIDE wielen van de grond. Zo kunnen de banden niet vervormen onder het gewicht van de machine.
Ketting (indien van toepassing)
Reinig de ketting met een geschikte ontvetter (die geen O-ringen aantast), en smeer ze dan terug in met kettingvet.
Olie en oliefilter:
Ververs de olie en oliefilter.
Gebruikte olie is nl. lichtjes zuur en daardoor kan de motor inwendig corroderen. Bovendien zijn de vuiloplossende en smerende eigenschappen van gebruikte olie sterk afgenomen ten opzichte van nieuwe olie. Het vuil zal zich kunnen afzetten aan de onderdelen.
Af te raden:
Absoluut verboden om de motorfiets elke week even te starten met als excuus "de motor even warm te draaien". Zelfs al voelt het motorblok na 5 minuten heet aan, de olie heeft de optimale werktemperatuur nog lang niet bereikt ! Het in de olie aanwezige condenswater kan niet verdampen en vormt met de olie een witte niet-smerende emulsie, ook wel gekend als "mayonaise". En als de olie niet op werktemperatuur kan komen, kan ze ook onmogelijk alles naar behoren smeren. Kortom, wekelijks de motor "even warm draaien" is mechanisch gesproken het ergste wat je kan doen. Als je het dan toch doet, haal die machine dan van stal en rij er minstens 50 km mee. Pas dan kan de motor een ideale temperatuur bereiken en heeft de olie tijd om zich te ontdoen van het water.
Batterij:
De beste oplossing is een druppellader. Dit elektronische apparaat houdt de batterij in optimale conditie door ze regelmatig te ontladen en op te laden.
Heb je alleen een gewone batterijlader, dan ontkoppel je de batterij. In de loop der weken zal ze zichzelf langzaam ontladen. Elke maand moet ze opnieuw bijgeladen worden. Ontkoppelen is niet per definitie nodig. Sommige motorfietsen zijn zelfs standaard voorzien van aparte stekkertjes waar je gemakkelijk een batterijlader kan aanhangen.
Benzinetank:
Doe +- 100cl verouderings additief (nulon, innotec, startron) in de tank en vul tot aan het randje zodat er binnenin zich geen roest kan vormen.
Voor een motorfiets met carburator: Sluit de benzinekraan (indien manueel) en laat de vlotterkamer van de carburateurs leeglopen. Doe je dit niet, dan zal de benzine die er in zit, verdampen en een gomachtig residu zal zich afzetten op de binnenkant van de carburateur. Dit spul verhindert het jaar erop de goede werking van de carburateur. Erger nog, als je terug gaat rijden, gaat dit residu van de wanden loskomen en misschien hier en daar een kanaaltje verstoppen. In dat geval moeten je carburateurs volledig gedemonteerd en grondig gereinigd worden.
Stofvrij en droog:
Zet de motorfiets ergens droog weg en leg er een doek over of gebruik een geschikte hoes die ademt. Weer minder kans op corrosie



Door rijders:

Hieronder enkele puntjes die handig zijn om weten.

Smeren ketting
  1. Bij Droog weer
    Als het droog weer is, dan smeer je de ketting alle 400-500 km. Zomaar zonder extra tussencontrole alle 500 km smeren is echter niet de beste methode. Een droge ketting slijt echt snel en je moet dat goed in de gaten houden. Het Is te zeggen, je smeert ze best als ze droog aanvoelt en dat kan evengoed na 200 km zijn.
  2. Bij Nat weer
    Regen is na pekel de grootste vijand van de ketting. De regen spoelt het vet heel snel van de ketting. Smeer daarom je ketting vlak na elke regenrit.
  3. Als ketting warm of koud staat?
    Beide opinies vinden veel aanhangers. De "warme" optie is de beste. Het vet stolt niet zo snel als bij een koude ketting en kan alle schakels gemakkelijker smeren. Als je een koude ketting smeert dan doe je dat best de avond voor de rit zodat de vluchtige stoffen voldoende tijd krijgen om te verdampen.
  4. Hoe smeren?
    Als de ketting er echt heel smerig uitziet, reinig je ze best eerst met een ontvetter die O-ring-onschadelijk is. Deze O-ringen houden het vet dat rond de scharnierpunten van elke schakel zit vast en beschermen tevens tegen vervuiling. Als deze O-ringen kapot zijn, zal de ketting veel sneller slijten.
    Breng het vet vlak na de rit of minstens een kwartier voor vertrek aan. Zo krijgt het de tijd om te stollen. Doe je dit niet, dan wordt het vet gewoon van de ketting geslingerd en kan je na je terugkeer met ontvetter aan de slag om je achterwiel proper te krijgen.
    Breng het vet aan op de binnenkant van de ketting, en mik op het midden van de schakels. Het vet wordt tijdens het rijden door de centrifugaalkracht naar buiten geslingerd en garandeert zo een goede smering.
    Doe er niet teveel vet aan. Het teveel aan vet houdt gemakkelijk vuil (=zandkorrels, stof, vuil) vast waardoor de kans op verhoogde slijtage gevoelig toeneemt.
Regelmatig machine afwassen
In de winter (ook in de zomer natuurlijk) is een goede wasbeurt op wekelijkse (of bij pekel zelfs dagelijkse !!) basis een must. Dit betekent niet dat je telkens weer met chroompolish en zeemvel aan de slag moet gaan. Een wasbeurt met water (liefst zonder detergent) is al goed genoeg. Als het vuil maar weg is. Gebruik alsjeblieft geen hogedrukreiniger. Dat is de doodsteek voor alle lagers, scharnierpunten, ingevette onderdelen, waterdichte componenten, joints, ..... Groot voordeel van het reinigen met de hand is dat je veel problemen tijdig opmerkt.
Wat gebruiken wij : dry clean, vulcanet doekjes
Rubber onderdelen
Aangezien het in de winter veel regent, is het aangeraden van lekker veel de siliconenspray of ACF 50 te gebruiken. Dit biedt niet alleen een bescherming tegen water, maar houdt ook het rubber in optimale conditie. Mooi meegenomen is dat het vuil zich veel minder goed kan vastzetten op een ingespoten onderdeel.
Elektrische componenten
Inspuiten met ACF 50 . Houdt alles waterafstotend wat minder kans op elektrische problemen geeft.
Chroom en aluminium beschermen
Chroom en aluminium zijn nogal gevoelig voor slecht weer. Je kunt het regelmatig met water wassen en afdrogen en een beschermlaag aanbrengen met Belgom Chroom of inspuiten met ACF 50 voor de winter stalling.
IJzel
Niet rijden, of zo weinig mogelijk. Vooral oppassen van schaduwpartijen want daarin blijft het langer koeler. Als je over een brug rijdt is extra voorzichtigheid aangeraden omdat daarop al heel snel ijs gevormd wordt. Dat is zo omdat een brug in de lucht hangt en zowel langs boven als onder af kan koelen. Een weg daarentegen is in de aarde aangelegd en we weten allemaal dat de aarde altijd langer de warmte vasthoudt. Pas na enkele dagen goed vriezen, is de aarde voldoende sterk afgekoeld en wordt ijsvorming op de weg een potentieel gevaar.
Pekel
Pekel is een ramp. Niet alleen voor het milieu, maar ook voor de motorfiets. Tegen pekel is haast niets te doen. Heb je gereden doorheen pekel reinig dan onmiddellijk je machine van kop tot teen met speciale aandacht voor al wat staal of aluminium is en inspuiten met ACF 50 . Het is vreselijk agressief. Beter is het van met rijden te wachten tot een week na dat de pekel gestrooid is. Let op : ook op gepekelde wegen die gedroogd zijn, blijft pekel een gevaar. Je kunt de zoutkristallen dan zien glinsteren in de zon.
Banden

Een van de mooiste voordelen van motorfietsbanden is dat er nauwelijks kans is op het bij automobilisten zo gevreesde verschijnsel "aquaplaning". Dit heeft een eenvoudige uitleg : De dwarsdoorsnede van een motorfietsband is bol- of pijlvormig en snijdt letterlijk doorheen het water. Een autoband is plat en begint bij hogere snelheden te schaatsen op het water omdat hij het niet snel genoeg afgevoerd krijgt!
Bij het bochtenwerk is het natuurlijk wat meer oppassen geblazen, maar gelukkig liggen de grenzen van motorfietsbanden verder dan je voor mogelijk houdt. Behalve als het ijzelt.